Avocado

Jag gillar verkligen avocado. Jättemycket. Bästa kombon just nu är avocado, fetaost och kyckling. Det skulle jag kunna äta 24/7.
Kruxet är att få tag i en ätbar avocado. I 90% av fallen är den a) brun och läskig på insidan eller b) omogen, och därmed värdelös när man redan har öppnat den.  Om någon skulle kunna presentera ett idiotsäkert sätt att spotta den perfekta avocadon tar jag gärna del av den vetenskapen.

Vi tar en titt i Wikipedia för att lära oss mer av dettaa utsökta, dock gäckande, livsmedel: 

Avokado (Persea americana) är en art i familjen lagerväxter, som odlas för sina frukter. Arten kan ha uppstått i södra Mexiko, men redan innan européerna kom odlades den ända ner till centrala Peru. Numera odlas arten över hela världen på platser med lämpligt klimat.Avokado blir ett 20 meter högt städsegrönt träd och har 12-25 centimeter långa blad. Trädet tål inte frost och växer enbart i subtropiska och tropiska klimat.
Frukten är en knytnävsstor stenfrukt eller grönsak med stor kärna. Fruktköttet är mört och gult till ljusgrönt medan skalet, som ej går att äta, är grönt till mörkgrönt. Ett normalt avokadoträd ger omkring 120 frukter per år.
Ordet avokado kommer ytterst från ahuacatl på aztekernas språk nahuatl. Det betyder ordagrant testikel och kom till svenska genom spanskan. Frukten kallades förr även advokatpäron, då formen är päronaktig och på grund av en folketymologisk koppling till advokater. Andra namn var krokodilpäron eller alligatorpäron, då skalet påminner om krokodilers och alligatorers skinn.
Avocadon, eller testikeln, är också Saras favorit bland stenfrukterna samt även den stenfrukt som gör henne mest förbannad när hon måste kasta den.

( det sista kan jag ha lagt till själv)




Var mogen och god, avocadoj***l.


xoxo


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag har två tips. Det första är att klämma på toppen av avokadon. Ger den efter lite så bör den vara mogen. Det andra knepet är att pilla bort den lilla ploppen på toppen. Om den är fint grön där under så är den mogen.

Funkar hyfsat måste jag säga.

2009-09-11 @ 09:22:20
URL: http://theresemedmera.blogg.se/
Postat av: Sara

Therese: TACK, det var finfina tips båda två :) Jag ska klämma och pilla a.s.a.p!

2009-09-11 @ 09:43:43
URL: http://pinkshit.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Hihi. Avocado rocks. När jag väntade A och N åt jag svinmkt avocado... De älskar verkligen den lilla stenfrukten, jag tror det beror på just det faktum att jag åt så j-vla många. Höhö. Krääääääääääääääääm till dig från mig!!!

2009-09-11 @ 15:05:22
URL: http://skorpsmulorochsandaletter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0