Hyr En Pensionär?

Jag och J såg just ett program på SVT om pensionärer som får jobba på ålderns höst genom ett företag som heter Hyr En Pensionär. Grundaren av Hyr En Pensionär, Rune Danielsson 68 år, upptäckte att det fanns så många kunniga pensionärer som vill fortsätta jobba efter sin pensionering genom att både få tillbaka den sociala biten och tjäna lite extrapengar utöver sin pension och genom detta leva " det goda livet" ( citat från SVTs program) . Han upptäckte även att det fanns åldersrasism och ville genom sitt företag motverka denna. På företagets hemsida kan man läsa varför en pensionär är bättre än en "vanlig" människa.

Missförstå mig inte, jag missunnar inte pensionärer lite extrapengar, men det här är människor som har jobbat och tjänat pengar hela sitt liv. Vore det inte rimligare att ge ungdomar en chans att komma ut i arbetslivet på nåt sätt istället för att gå arbetslösa och behöva vända sig till sociala myndigheter osv?

Å andra sidan vill säkert inte dagens ungdom beatta sig med de tjänster som Hyr En Pansionär erbjuder ( t.ex.
Barnpassning, flyttstädning, social service för äldre, läxläsning, trädgårdsarbete, vård av sjukt barn osv.) Dagens ungdom vill tjäna massa pengar och inte göra nånting ( som jag typ).Egentligen handlar det om att de äldre har en annan sorts arbetsmoral, de har slitit hela livet och är vana vid det.

Äsch, man kanske skulle hyra sig en pensionär?

xoxo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0