Morgondagens Nobelpris

Imorgon är det återigen dags att utse årets Nobelpristagare i litteratur. Och som vanligt har man tur om man ens har hört talat om personen i fråga. Tillgången på böcker utav en Nobelförfattare brukar bara knapp, kanske har vi nåt dammigt ex som står i hyllan, kvarglömd från bokrean -86.
Jag kastade ett getöga på spelsiten Ladbrokes hemsida gällande Nobelpriset, man kan spela på vem man tror vinner. De prickade in vinnaren 2004 och 2006 och har de andra åren haft vinnarna på sin lista.  Tittar vi på topp 10 nu så ser den ut såhär:

- Amos Oz
- Herta Müller
- Joyce Carol Oates
- Philip Roth
- Thomas Pynchon
- Assia Djebar
- Adonis
- Haruki Murakami
- Tomas Tranströmer
- Mario Vargas Llosa

Av dessa tio har jag hört talas om nio ( måste googla Assia Djebar). Jag kan ju inte påstå att någon utav de andra är mina favoriter. En svensk är med på listan, Tomas Tranströmer, han skriver lyrik. Gäsp. Oz och Oates är på tapeten varje år, kanske vinner någon utav dem? Thomas Pynchon skulle ju vara ett spännande val, han undviker ständigt personlig uppmärksamhet och det finns knappt bilder på hur han ser ut. Den nyaste är från när han var 19 år. Nu är han 72.

En stor grej är det iallafall, lyssna på radion kl 13 imorgon!  

xoxo

edit: nu har jag googlat Assia Djebar. Jag tror hon tar hem det, det blir en brud som vinner iår. Damen i fråga är en algerisk-fransk författare och vill ni läsa på lite mer så kan ni klicka här.

Kommentarer
Postat av: Therese

Men borde det inte vara dags för Joyce snart? Tänk vad jobbigt att alltid vara med i diskussionerna men aldrig vinna. Lite som Kronberg och häcklöpningen. En massa snack innan tävlingaran, han tog sig typ till semi men sen föll han platt.

2009-10-08 @ 09:41:32
URL: http://theresemedmera.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Har som vanligit inte hört talas om en enda. oinsatt Heja Astrid!!

2009-10-08 @ 10:39:12
URL: http://skorpsmulorochsandaletter.blogg.se/
Postat av: Sara

Therese: Man kan ju tycka det. De där (snobbarna) i Svenska Akademien kanske tycker att hon är lite för populär och tillgänglig för gemene man. Det känns dock som om det kan bli en kvinna iår. Heja heja!



Kerstin: Jag röstar också på Astrid. She is da shit.

2009-10-08 @ 11:21:48
URL: http://pinkshit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0